Uniwersytet Młodego Odkrywcy 2.0.

Program zajęć

W ramach projektu zostaną opracowane programy kształcenia dla młodzieży klas VIII szkół podstawowych, a program kształcenia obejmie następujące ścieżki tematyczne:

  • Ścieżka biologiczna,
  • Ścieżka chemiczna,
  • Ścieżka fizyczna,
  • Ścieżka informatyczna,
  • Ścieżka językowa,
  • Ścieżka matematyczna,
  • oraz dodatkowo w każdym cyklu kształcenia zostanie zorganizowany 2-dniowy Obóz biologiczny Uniwersytetu Młodych Odkrywców.

Jeden cykl kształcenia obejmujący wszystkie powyższe ścieżki tematyczne będzie trwał 1 semestr szkolny (5 miesięcy).

ŚCIEŻKA BIOLOGICZNA

W ramach ścieżki biologicznej zostaną przeprowadzone zajęcia z następujących cykli tematycznych oraz tematów: 

Mikrorozmnażanie roślin

  • Laboratorium roślinnych kultur in vitro.
  • Inicjacja roślinnej kultury in vitro. Techniki masowego mnożenia roślin

Mity i fakty dotyczące antybiotyków w świetle współczesnej wiedzy naukowej

  • Jak to działa, czyli praca w laboratorium mikrobiologicznym
  • Antybiogram – test, za którym bakterie nie przepadają.

ŚCIEŻKA CHEMICZNA

  • Doświadczenia i analizy na zajęciach z przedmiotów przyrodniczych
  • Wykrywanie wybranych anionów w roztworze – analiza jakościowa
  • Przygotowanie i nastawianie miana roztworu NaOH o stężeniu 0,1 mol/l – miareczkowanie alkacymetryczne
  • Jak z odpadowej aluminiowej puszki otrzymać kryształ ałunu? – Odzysk surowców z odpadów na drodze recyklingu chemicznego.

ŚCIEŻKA FIZYCZNA

STEM (science, technology, engineering and maths)

  • Find the Relationship: An Exercise in Graphing Analysys
  • Forces around us – we are living in the magic world
  • The extraordinary properties of an ordinary water

ŚCIEŻKA INFORMATYCZNA

Wybrane zastosowania sztucznej inteligencji

  • Sterowanie myślą – wczoraj, dziś, jutro
  • Interfejsy mózg-komputer
  • Co potrafi sztuczna inteligencja?

ŚCIEŻKA JĘZYKOWA

Warsztaty językowe z języka niemieckiego

  • Das bin ich!
  • Wie viel Uhr ist es?
  • Wir fahren nach Berlin!

ŚCIEŻKA MATEMATYCZNA

Geometria w moim mieście 

Formułowanie i rozwiązywanie problemów matematycznych

  • Poradnik młodego naukowca
  • Aplikacje wspierające uczenie się przedmiotów ścisłych
  • Formułowanie i rozwiązywanie problemów matematycznych

OBÓZ BIOLOGICZNY UNIWERSYTETU MŁODEGO ODKRYWCY

W ramach 2-dniowego obozu biologicznego zaplanowano następujące zajęcia:

  • zajęcia terenowe z botaniki
  • zajęcia terenowe z zoologii
  • zajęcia laboratoryjne z zoologii
  • zajęcia laboratoryjne z genetyki

Wszystkie obozy biologiczne, organizowane w ramach projektu UMO, będą odbywały się na terenie Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Ekologicznej w Myślęcinku.

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE SPOŁECZNO-WYCHOWAWCZE U RODZICÓW 

Czy istnieje idealny rodzic? Czyli o rozwijaniu kompetencji społecznych i wychowawczych rodziców

  • Jak być lepszym rodzicem, czyli jak wspomagać kompetencje społeczne swoje i dzieci
  • Rodzic idealny zmienia siebie, a nie dziecko, czyli o wspomaganiu kompetencji wychowawczych rodziców.